3 Goede studiegewoonten voor topprestaties

Wil jij dit jaar beginnen met een goede dagelijkse routine om betere studieresultaten te behalen? Kan het allemaal een stuk effectiever? Wat zijn jouw studiegewoonten? Misschien is het tijd om je studiestijl eens even onder de loep te nemen, je tijd beter in te delen en je concentratie en focus te verbeteren. Hier zijn 3 goede studiegewoonten die je gaan helpen je leerstijl te verbeteren, een goede studieroutine te ontwikkelen en je goals te bereiken. Go!


studiegewoonten voor topprestaties


Goede studiegewoonte # 1 –
Realistische studiedoelen maken en opschrijven

Zijn je studiedoelen en verwachtingen van jezelf heel hoog, dan heb je kans dat het niet lukt. Wees daarom realistisch. De lat voor jezelf te hoog leggen zal je niet motiveren om te studeren en je doelen te bereiken. Als je weet hoe jijzelf het beste studeert (visueel, auditief, in een groep of alleen), doe dan een zelfevaluatie van je huidige studiegewoonten en je huidige cijfers.

Hier zijn enkele vragen die je jezelf kunt stellen die je zullen helpen om realistische doelen te stellen en goede studiegewoonten aan te leren.

  • Wanneer studeer je normaal gesproken en voor hoe lang?
  • Vind je dat het effectief is?
  • Ben je blij met je cijfers?
  • Op welke onderwerpen moet je harder focussen of welke vind je lastig?
  • Welke cijfers heb je nodig om te slagen?
  • Wat zijn je persoonlijke verplichtingen en prioriteiten?

Nadat je deze vragen hebt beantwoord en erover hebt nagedacht, kun je zien op welke gebieden je een beetje meer aandacht moet besteden. Misschien besteed je dagelijks niet genoeg tijd aan je studie. Wellicht kies je ervoor om laat in de nacht te studeren als je eigenlijk niet zo alert en energiek bent. Als je merkt dat je cijfers in bepaalde cursussen te wensen over laten, moet je misschien een tijdje een tutor inhuren om je met deze onderwerpen te helpen. Als je merkt dat je tijd tekort komt voor studeren en meer gericht bent op je persoonlijke verplichtingen, geef dan enkele sociale activiteiten op en besteed meer tijd aan je studie.

Gebruik de SMART-methode

Gebruik de SMART-methode bij het opstellen van doelen: dit zijn Specific, Measurable, Achievable, Relevant en Time-bound goals. Een SMART-doelstelling is richtinggevend: het geeft aan wat je wilt bereiken en stuurt het gedrag van je medewerkers en van jezelf. Bovendien wordt aangegeven welke resultaten wanneer moeten worden bereikt. Door een doelstelling SMART te formuleren is de kans groter dat er in de praktijk iets van terecht komt.


Goede studiegewoonte # 2-
Maak studietijd een onderdeel van je dagelijkse routine

Als je niet iedere dag studeert, maar soms hele dagen overslaat, kun je uit je ritme raken en dingen minder goed onthouden. Als er dan een examen aankomt, is de kans groot dat je in de stress schiet en het allemaal in een keer moet doen. Maak je elke dag tijd om te studeren, dan bouw je je kennis rustig op. Zo hoef je voor een examen alleen dingen opnieuw weer door te kijken en voorkom je dat je in korte tijd nog heel veel nieuwe kennis in je hoofd moet stampen. Onthoud dat consistentie heel belangrijk is en dat als je jezelf vanaf het begin af aan goede studiegewoonten aanleert, je hier het hele studiejaar profijt van gaat hebben.

Controleer je week- of maandplanning en houd rekening met persoonlijke verplichtingen: klusjes, activiteiten en afspraken die je moet bijwonen. Door naar je agenda te kijken en prioriteiten te stellen, kun je je studiesessies de hele maand inplannen. Het enige dat je dan hoeft te doen, is je er ook daadwerkelijk aan houden.

Kies de perfecte tijd voor optimale prestaties

Studeer je het beste in de ochtend? Of is ’s avonds beter? Als je je studiesessies in je agenda zet, kies dan tijdstippen waaropje het beste presteert. Als je niet zeker weet wanneer je het beste werkt, probeer dan op verschillende tijdstippen te studeren om te zien welke tijden het best bij jou passen. Zorg wel dat je flexibiliteit in je schema inbouwt. Je agenda en planning¬† kunnen natuurlijk veranderen vanwege onvoorziene gebeurtenissen. Wees voorbereid om wat dingen te plannen die op je afkomen en nog steeds tijd te maken om te studeren.


Studiegewoonten voor topprestaties


Goede studiegewoonte # 3 –
Hoe structureer je je dagelijkse studieroutine

Hier zijn enkele effectieve manieren om structuur aan te brengen in je studieroutine. Combinaties werken het beste.

  • Neem je lessen of colleges als basis. Doe daarna nog eens 1-3 uur per les aan persoonlijke studie (met pauzes) om notities over de specifieke les op je in te laten werken. Op deze manier gebruik je zowel auditieve als visuele leerstijlen als herhaling, waardoor je beter onthoudt wat je hebt geleerd.
  • Begin eerst met de moeilijkste leerstof en lastige onderwerpen, zodat je deze niet voor je uit blijft schuiven. Pak ze direct aan! Besteed echter geen eindeloze uren aan onderwerpen die je heel moeilijk vindt. Kortere studiesessies kunnen vaak beter werken, zowel wat betreft het onthouden als voor de motivatie.
  • Plan studiesessies in blokken van twee keer 30 minuten tot 1 uur. Zorg ervoor dat je korte tussenpozen van 5 tot 10 minuten neemt. Wanneer je pauzes neemt, geef je je brein even rust, kun je even iets anders doen ter afleiding en ben je daarna weer klaar voor verder studeren.

Lees ook ons artikel Ontspannen studeren: vijf tips voor minder stress

Veel succes!