Wat eten we vandaag? Tips voor goedkope en gezonde maaltijden

De meeste studenten staan er niet om bekend dat ze heel gezond leven. Veel snacken, teveel drank en te weinig slaap. Weinig gezonde maaltijden. Dat kan allemaal best voor een tijdje, maar op de lange termijn ga je je daar niet heel goed bij voelen. Zeker als je ook moet presteren tijdens je studie. Goede voeding en een beetje fit blijven helpt de concentratie en dus je studieresultaten. Verse groenten, vlees en vis kunnen best duur zijn, dus het helpt om van tevoren na te denken over wat je gaat eten de komende week. Hieronder een aantal tips om de hele week lekker en gezond te eten – binnen je budget!


gezonde leefstijl studenten


Gebruik een maaltijdplanner

Je moet er even voor gaan zitten, maar het bespaart je een hoop tijd en moeite gedurende de week. En hopelijk ook behoorlijk wat euro’s. Plan je gezonde maaltijden van te voren, zodat je weet wat je in huis moet halen. Heel vaak koop je dingen spontaan omdat ze misschien in de aanbieding zijn of omdat je er gewoon zin in hebt, maar ga je zo ook echt gebruiken? En in welk gerecht? Een simpele maaltijdplanner is ook direct een boodschappenlijst: je weet precies wat je nodig hebt en of je er wellicht meerdere dagen van kunt eten. Als je samen eet met je huisgenoten, doe je dit natuurlijk in overleg. Er zijn handige planners te downloaden en uit te printen via Pinterest.


Maaltijdplanner om uit te printen

Maaltijdplanner van www.feelgoodbyfood.nl

 


Vries je maaltijden in

Heb je veel teveel eten gemaakt? Of heb je een relaxte zondag en tijd om ‘vooruit’ te koken? Een hele grote pan chili con (of sin) carne of verse soep kun je prima invriezen in porties. Heel handig voor de dagen dat je geen tijd of zin hebt om te koken. Zo heb je toch gezonde maaltijden in huis.

Supersimpel Chili con Carne recept
Nodig voor twee personen (gewoon verdubbelen als je genoeg wilt maken om in te vriezen): 300gr gehakt – 1 ui – teentje knoflook, geperst – 1 rode paprika – 1 gele paprika – 1 pakje chili con carne kruidenmix – 800gr Hollandse bruine bonen of kidneybonen uit blik. Bak het gehakt rul in wat boter of olie en voeg de fijngesneden ui en geperste knoflook erbij. Voeg de in stukjes gesneden paprika toe en laat even meebakken. Daarna doe je doe kruidenmix erbij (alternatief: tomatenpuree of passata) en als laatste de bonen. Laat het geheel even 10 minuutjes sudderen en maak het op smaak met peper en zout, en eventueel een snuf chilipoeder.


Begin de dag met een smoothie

Gezonde maaltijden kun je natuurlijk ook drinken. Als je een blender of staafmixer in huis hebt, is een smoothie ideaal om de dag te beginnen met een lading fruit en groente. Zo heb je direct al een hoop vitaminen binnen. Bingo! En de ingrediënten hoeven echt niet duur te zijn: een pak diepvriesspinazie kost niks en je kunt er zo een blokje van gebruiken in een lekkere smoothie. Bosbessen of ander fruit uit de diepvries zijn ook lekker om toe te voegen. Of die overgebleven halve komkommer uit de koelkast. Een banaan en avocado erdoor zorgen voor genoeg energie. Je kunt uiteraard heel veel varieren en het zo vullend maken als je wilt. Strooi er wat havermout doorheen bijvoorbeeld voor een ontbijtdrank met granen.

Groene vitamine smoothie
1 blokje diepvriesspinazie (naturel, zonder toevoegingen) – 1 rijpe banaan – 1 avocado – 250 ml yogurt (alternatief: amandelmelk of appelsap)

Meer smoothierecepten vindt je hier

 

groene smoothie maken


Broccoli en rode paprika: superfoods

Superfoods,  je hebt er vast van gehoord en je komt ze overal tegen in tijdschriften. Maar chiazaden en gojibessen zijn best prijzig. Wist je dat als je broccoli en rode paprika eet, je ook een heel eind komt? Lang niet zo duur, makkelijk te bereiden, in allerlei maaltijden en salades te verwerken en bomvol vitamines en mineralen.


Eind van de week: kliekjes-soep!

Is het geld op aan het eind van de maand? Of geen inspiratie meer op vrijdag? Wat heb je allemaal nog in de koelkast en de voorraadkast liggen dat op moet? Een restje roerbakgroenten, een blik tomaten, wat gekookte aardappeltjes en een halve wortel… Dat gooien we niet weg, daar maken we soep van. Hoe?

Kliekjessoep
Begin met een ui fruiten in olie of boter. Daarna eerst alle rauwe groente erbij, in stukjes gesneden. Denk: bleekselderij, prei, wortel, pompoen, zoete aardappel, courgette, etc. Een snufje kerriepoeder doet het goed voor smaak en kleur. Daarna water met bouillonblokje. Een beetje overgebleven kokosmelk kan er ook prima bij in. Laat alles 10-15 minuten zachtjes koken. Heb je nog  een schaaltje gare groente over? gooi die er ook bij op het laatste moent. Pureer alles met de staafmixer en maak het af met peper en zout. (voor het volledige recept: www.foodlog.nl)

Eet smakelijk!


soep maken met kliekjes