Fit blijven tijdens je studietijd: zo doe je dat

Sporten is een perfecte manier om te ontspannen en je humeur een boost te geven. Vermoeiend als het klinkt, het zal je ook meer energie geven. Hoewel je het als student vast heel druk hebt met colleges, studeren voor tentamens, bijbaantjes en sociale verplichtingen, kun je deze simpele oefeningen toch gemakkelijk in je dagelijkse routine doen passen. Fit blijven tijdens je studietijd: zo doe je dat!


fit blijven tijdens je studietijd


Bouw lichaamsbeweging in je dagelijkse routine

Als student kan het moeilijk zijn om te sporten als je in de collegebanken zit, essays schrijft of ’s nachts zit te blokken voor een test. Toch is lichaamsbeweging een belangrijke manier om stress te verminderen en het kan je ook helpen een betere nachtrust te verkrijgen.

Wil je fit blijven tijdens je studietijd, dan is het aanbevolen om minimaal 30 minuten per dag, vijf of meer dagen per week te trainen met een matige intensiteit. Als je nooit 30 minuten vrij hebt, kun je het altijd overdag in 10-15 minuten verdelen. Elk beetje lichaamsbeweging is meegenomen. Je kunt de meer gaan bewegen per dag door kleine veranderingen in je dagelijkse gewoonten aan te brengen:


  • Neem altijd de fiets naar de universiteit
  • Neem altijd de trap, niet de lift
  • Maak een stevige wandeling tussen de lessen door
  • Loop naar een park in je pauze
  • Als je de hele dag in een stoel zit, doe dan beenoefeningen door elk been op te tillen, de spieren aan te spannen en 15 tot 30 seconden vast te houden
  • Loop een trap op in je school of thuis door steeds een trede over te slaan
  • Sportveld dichtbij? Trap een balletje met vrienden in de pauze, ga wandelen of een rondje hardlopen
  • Sta een half uur eerder op en ren een kort blokje om voordat je dag begint
  • Koop een setje gewichtjes en leg die naast je bed. Zo is het makkelijk om eventjes 10 minuten te trainen
  • Check je plaastelijke studentensportverenigingen voor meer opties

Al deze beetjes beweging helpen je calorie├źn te verbranden en geven je meer energie. Ze bieden je ook meer sociale mogelijkheden om bij te kletsen met vrienden of medestudenten.


fit blijven in je studietijd


Vergeet je eetgewoonten niet

Fit blijven tijdens je studietijd betekent ook dat het belangrijk is om gezond te eten.

  • Neem je een gezonde lunch mee naar college
  • Sla het toetje over tijdens de lunch en pak in plaats daarvan een stuk fruit
  • Snack gezond met mueslibars, fruit of yoghurt
  • Pas op met suikerhoudende frisdranken
  • Elk biertje is een boterham: dat ga je als snel merken aan je omvang als je niet sport

Het is gemakkelijk om fit te blijven als student, zelfs als je agenda vol staat met projecten en examens. Een paar kleine veranderingen zullen je veel goed doen. En een gezond lichaam zorgt voor betere prestaties tijdens je studie.