Studeren aan de keukentafel: hoe voorkom je nekklachten?

Dit jaar staat helemaal in het teken van thuiswerken en -studeren en voor de meeste mensen betekent dit veel achter de laptop zitten. Zoom colleges, video vergaderingen, en verder natuurlijk het schrijven zelf en lezen vanaf je scherm. Nekklachten en last van schouders, armen en pols liggen daarmee al snel op de loer. Veel mensen die ineens thuis moeten werken- en studeren zitten urenlang met hun scherm aan de keukentafel, of erger nog: op de bank met de laptop op schoot. Hoe voorkom je lichamelijke klachten als gevolg van thuiswerken?


studeren aan de keukentafel


Zorg voor een comfortabele werkplek

Als je dagelijks langer dan twee uur met een computer of laptop werkt, is het superbelangrijk dat je een werkplek creëert die zo comfortabel mogelijk. Dat is zowel van toepassing voor op kantoor als thuis. Bij gebruik van een laptop is het bijvoorbeeld aan te raden om een los toetsenbord, muis en eventueel beeldscherm te gebruiken. Door het toetsenbord van je scherm te scheiden, ontstaat er een betere werkhouding.

Verander regelmatig van houding

Af en toe even van houding veranderen is een van de beste dingen die je kunt doen om gezondheidsklachten door thuiswerken te voorkomen. Denk er dus aan om regelmatig even te bewegen, op te staan of iets anders te gaan doen, als is het maar vijf minuutjes. Je kunt bijvoorbeeld even het soort werk dat je doet variëren. Wissel typen af met lezen, blijf niet alleen urenlang zitten, maar ga ook af en toe staan. Schakel indien nodig over van een bureaustoel naar een kruk zonder rugleuning. Moet je een telefoontje plegen? Doe dit al wandelend door je huis. Verlaat je bureau van tijd tot tijd. Maak even een kop thee, geef de planten water, ga even naar buiten of breng je vuilnis weg. Je ogen hebben ook echt even ontspanning nodig na uren staren naar een scherm.

Zet je stoel en bureau goed

Zorg ervoor dat je boven- en onderbenen een hoek van 90 graden kunnen maken. De bureaustoel moet je bovenbenen comfortabel ondersteunen. Zorg er ook voor dat je onderrug wordt ondersteund door de ronding van de rugleuning. Je kunt hiervoor ook een kussen gebruiken.

De hoogte van je stoel en tafel moet je aanpassen zodat je armen en schouders ontspannen zijn als je aan je bureau zit. De beste manier om dat te doen, is door je onderarmen op tafelbladhoogte op de armleuningen van je stoel te laten rusten. Als je thuis geen armleuningen hebt, probeer dan je armen via het werkblad te ondersteunen.

De bovenkant van je computerscherm moet op ooghoogte staan of iets lager, zodat je tijdens het werken niet omhoog hoeft te kijken. Een lichte blik naar beneden is minder vermoeiend voor uw ogen. Gebruik je het scherm van je laptop, plaats de laptop dan op een standaard of een stapel boeken en gebruik een los toetsenbord en muis.

Zorg ervoor dat je ellebogen dicht bij je bovenlichaam zijn wanneer je de muis gebruikt. Als je elleboog te ver voor je lichaam uitsteekt, is de muis te ver van je verwijderd.

Studeren aan de keukentafel

Studeren aan de keukentafel kan de kans op vroege gezondheidsklachten vergroten, zoals pijn in je spieren of gewrichten, en dan vooral in je armen, nek of schouders. Andere veel voorkomende gezondheidsklachten zijn oogklachten, hoofdpijn en stress. Extra belangrijk dus om niet te lang achter elkaar aan een niet verstelbare tafel te werken en ervoor te zorgen dat je regelmatig van werkhouding verandert, en even wat anders doet tussendoor.