Wat is een goede bureaustoel voor je rug?

Zit jij vaak onderuitgezakt met je laptop op schoot te lezen of te typen op de bank? Lekker he? Nou, voor even wel, maar daar gaat je rug je op de lange termijn echt niet dankbaar voor zijn. Tijdens je studietijd, wanneer je op kamers woont, is het goed om te investeren in een degelijk bureau met een goede bureaustoel. Dat studeert veel prettiger. Maar wat is nou een goede bureaustoel voor je rug? Hier de belangrijkste zaken om op te letten als je op zoektocht gaat.


goede bureaustoel voor je rug


Wat past er in je kamer?

Niet alle kamers zijn groot genoeg voor een bed, een zitgedeelte én een bureau met bijbehorende stoel. Dat zijn een hoop meubels bij elkaar. Even passen en meten dus. Bedenk je echter dat je ook aan een keukentafel kan zitten studeren, op een comfortable bureaustoel die is afgesteld op je werkplek. Als je stoel omhoog- en omlaag kan, dan kan je deze daarop aanpassen. Uiteindelijk gaat het vooral om het comfortabel zitten. Ook geen ruimte voor een keukentafel? Wees dan creatief en maak een minimalistisch studeerhoekje met een opklaptafel, wandtafeltje of een bureau/plank ingebouwd je boekenkast.


goede bureaustoel voor je rug

Deze bureaustoel kan in hoogte versteld worden voor een perfecte zithouding. Zorg ervoor dat je armsteunen parallel liggen met je bureau en niet te hoog of te laag zij afgesteld.


Waar let ik op bij het kopen van een goede bureaustoel?

Je kunt vanalles als bureaustoel gebruiken en veel mensen zitten op eetkamerstoelen of andere stoelen die eigenlijk niet bedoeld zijn voor achter een bureau. Prima voor eventjes, maar niet voor vele uren op een dag en jarenlang studeren. Wil je echt een goede bureaustoel voor je rug kopen, let dan op de volgende aspecten. Hoe meer je de stoel kunt aanpassen op jouw lichaam, hoe beter.

  1. Zithoogte: je knieën moeten in een hoek van 90 graden als je op de stoel zit.

  2. Zitdiepte: er moet een platte vuist tussen je knieholte en de zitting passen om voor een goede bloedtoevoer te zorgen en je benen niet af te knellen.

  3. Rugleuning: bij de rugleuning moet je de steun in het holle gedeelte van je onderrug voelen. Een stoel met een ‘lendensteun’ doet dit automatisch.

  4. Hoogte van de armleggers: de armleggers moet je zitten ter hoogte waar je armen natuurlijk langs je lichaam vallen. Te breed of te smal geplaatste armleggers zorgen voor schouder- en nekklachten. Ook moeten ze niet te hoog of te laag staan.

  5. Een stoel die mee beweegt: een perfecte bureaustoel beweegt mee met jouw bewegingen. Bijvoorbeeld wanneer de rugleuning naar achteren beweegt gaat de zitting ook licht mee. Zo blijft je lichaam altijd goed ondersteund en stimuleert de stoel jouzelf ook om te blijven bewegen.


goede bureaustoel voor je rug uitkiezen


Voorbeeld 1 van hoe het níet moet:

De dame hierboven heeft op zich een goede stoel, maar haar armsteunen staan te laag. Deze moeten ter hoogte staan van waar haar armen op natuurlijke wijze vallen: parallel aan of net iets onder het bureau. Doet ze dit niet, dan krijgt ze ongewtijfeld RSI-klachten in de toekomst. Ze zou ook verder naar voren moeten zitten, omdat wanneer je je stoel te ver van je bureau afschuift, je voorover gebogen gaat zitten. Dit zorgt weer voor schouder- en nekklachten.


Voorbeeld 2 van hoe het níet moet:

De dame hieronder zit op een eetkamerstoel. Ziet er leuk uit op zich en je kunt er prima een avondje op zitten tijdens een diner, maar als bureaustoel voor langdurig studeren of werken achter de computer is dit een slechte keuze. Er is vrijwel geen steun voor de rug, armleggers ontbreken en de hoogte van de stoel kan niet worden aangepast aan de persoon en het bureau waaraan ze zit.



Rugpijn voorkomen tijdens het studeren

Je kunt nog zo’n goede bureaustoel hebben voor je rug, om werkelijk rugpijn te voorkomen moet je gewoon regelmatig even in beweging komen. Urenlang gebogen over je laptop of studieboeken hangen is een recept voor rug- en nekklachten. Je wordt stijf in je schouders, je onderrug begint pijn te doen en voor je het weet loop je te klagen als iemand van 80. Dat hoeft niet. Zet een reminder op je laptop zodat je elk uur of om het uur even een rondje door je huis loopt, de vuilnis wegbrengt, de was ophangt of koffiezet. Als je  maar even de benen strekt. Wat rek- en strekoefeningen doen, vooral met je armen en nek, is ook goed om rugklachten te voorkomen.