Meer dan één op drie jonge huurders kent Huurcommissie niet – internationals vaak uitgesloten
Uit het Nationaal Huuronderzoek 2025 van Kamer.nl, Huizenvinder.nl en Rent.nl blijkt dat een grote groep huurders zich onbewust is van hun rechten: ruim één op de drie respondenten (34%) weet niet wat de Huurcommissie is. Onder internationals loopt dit zelfs op tot bijna de helft (46%). Tegelijkertijd geeft maar liefst 66% van de internationale respondenten aan ooit te zijn uitgesloten bij hun zoektocht naar woonruimte vanwege hun achtergrond.
Het onderzoek onderstreept hoe lastig het is om passende woonruimte te vinden én hoe slecht huurders geïnformeerd zijn over hun mogelijkheden om zich te verzetten tegen onredelijke huren of onrechtvaardige situaties.
Download meteen het persbericht naar aanleiding van dit onderzoek.
Huurders zijn gemiddeld genomen redelijk tevreden over hun woonruimte, met een score van 3.01 op een schaal van 1 tot 5. Toch is ruim 18% zeer ontevreden over zijn of haar huidige woonsituatie.
De tevredenheid verschilt echter sterk per leeftijdsgroep. Zo zijn huurders tussen de 48 en 52 jaar gemiddeld het minst tevreden met een score van 2.42, terwijl respondenten tussen de 68 jaar en 72 jaar gemiddeld een score van 3.33 geven. Ouderen boven de 73 zijn het meest tevreden met een score van ruim 4.2.
De Wet Basisregistratie Personen (BRP) verplicht huurders om zich in te schrijven bij de gemeente. Toch geeft bijna 9% van de respondenten aan niet ingeschreven te zijn omdat dit niet mag van de verhuurder. Niet inschrijven kan juridische en praktische gevolgen hebben voor bijvoorbeeld toeslagen of belasting. Verder riskeer je een boete van de gemeente.
We hebben aan huurders gevraagd of ze wel eens overwogen hebben om de Huurcommissie in te schakelen om geschillen omtrent huurprijs, servicekosten of gebreken op te lossen. Daarnaast hebben we gevraagd, als ze dat wel eens hebben overwogen, of ze ook daadwerkelijk actie hebben ondernomen.
Wat opvalt is dat ruim 34% niet weet wat de Huurcommissie is. Dit percentage is nog hoger onder internationals, waar bijna de helft (46%) aangeeft niet te weten wat de Huurcommissie is:
Van de respondenten die aangaven het wel te hebben overwogen, hebben we gevraagd wat uiteindelijk de reden is geweest om niet door te zetten.
We hebben in totaal 120 redenen kunnen verzamelen, waarvan de meest voorkomende redenen zijn:
- Angst voor negatieve gevolgen of repressie (36 vermeldingen)
- Te veel moeite / te ingewikkeld / bureaucratisch (29 vermeldingen)
- Twijfel aan nut of effectiviteit (24 vermeldingen)
- Probleem was opgelost / zelf opgelost (13 vermeldingen)
Wat hier uitspringt is dat de angst voor negatieve gevolgen of repressie de meest genoemde reden is om niet door te zetten.
Dit wijst erop dat huurders zich niet veilig voelen om hun rechten op te eisen, wat zorgwekkend is omdat huurdersrechten wettelijk zijn vastgelegd.
Het tekort aan huurwoningen in Nederland is een groot probleem, en dat merken huurders ook in hun zoektocht naar een woning. Meer dan de helft (51.4%) geeft aan meer dan 3 maanden bezig te zijn met het zoeken naar een huurwoning. We zien overigens geen verschil in de gemiddelde zoekduur tussen internationals en Nederlanders.
Als we kijken naar de gemiddelde zoekduur per leeftijdsgroep, zien we dat vooral de groep tussen de 48 en 62 jaar het langst bezig is met zoeken, met een uitschieter van 78.6% in de leeftijd 53-57 jaar die meer dan 3 maanden bezig zijn.
Uit ons onderzoek blijkt dat 66% van de internationale respondenten ooit is uitgesloten bij hun zoektocht naar woonruimte vanwege hun achtergrond. Er wordt bijvoorbeeld in de advertenties specifiek genoemd: "Geen internationals/No internationals".
Op de vraag of men zelf wel eens internationals heeft uitgesloten zei 15.2% ja:
Het Nationaal Huuronderzoek 2025 laat enkele zorgwekkende patronen en uitdagingen zien binnen de Nederlandse huurmarkt:
- Onbekendheid met Huurcommissie en huurdersrechten: 34% van de huurders kent de Huurcommissie niet. Dit stijgt tot 46% onder internationale huurders. Er is duidelijk een gebrek aan informatievoorziening over de rechten van huurders en het bestaan van juridische middelen bij conflicten.
- Discriminatie van internationals: 66% van de internationale huurders geeft aan uitgesloten te zijn op basis van hun achtergrond. 15.2% van de respondenten doet dit zelf ook als ze zoeken naar een nieuwe huurder of huisgenoot.
- Tevredenheid over de woonsituatie: De gemiddelde tevredenheidsscore is 3.01 op 5. Er is grote spreiding: 18% is zeer ontevreden, terwijl huurders boven de 73 jaar juist het meest tevreden zijn (4.22). Huurders van 48–52 jaar zijn het minst tevreden (2.42).
- Problemen met gemeentelijke inschrijving: 9% van de respondenten kan zich niet inschrijven in de BRP, omdat de verhuurder dit niet toestaat. Dit kan leiden tot ernstige juridische problemen zoals boetes en verlies van rechten.
- Terughoudendheid bij het inschakelen van de Huurcommissie: Slechts 40% van de huurders die overwoog de Huurcommissie in te schakelen, heeft dat ook gedaan. Belangrijke redenen om dit niet te doen zijn angst voor repercussies (36x genoemd), bureaucratische drempels (29x) en twijfel aan effectiviteit (24x).
- Lange zoektocht naar woonruimte: 51.4% van de huurders zoekt langer dan 3 maanden. Deze zoekduur geldt voor zowel Nederlanders als internationals. Huurders tussen 53–57 jaar zoeken het langst: 78.6% zoekt langer dan 3 maanden.
In totaal hebben 1514 respondenten de enquête ingevuld in de week van 17 t/m 24 juni 2025.
De respondenten zijn gevraagd naar hun ervaringen op de woon- en huurmarkt in Nederland en zijn of waren gebruikers van Kamer.nl, Huizenvinder.nl of Rent.nl.
De respondenten zijn representatief voor de Nederlandse bevolking die huurt of gaat huren en op basis van leeftijd, geslacht en regio.
In elke leeftijdscategorie zijn er statistisch gezien voldoende respondenten om conclusies te trekken (significant). De verhoudingen zijn als volgt:
Elke response is zorgvuldig geanalyseerd en de resultaten zijn statistisch gevalideerd. Er is gecorrigeerd voor foutief ingevulde antwoorden (denk aan: thuiswonende studenten die aangeven een huurprijs van €1000 te betalen). De resultaten zijn bedoeld om inzicht te geven in de ervaringen van huurders en om beleidsmakers, verhuurders en huurdersorganisaties te informeren over de huidige situatie op de huurmarkt.
Voor de pers hebben we een persbericht opgesteld met de belangrijkste bevindingen van het onderzoek. Tevens hebben we enkele quotes van betrokkenen toegevoegd. In het persbericht vind je ook contactinformatie voor persvragen en interviews. Download het persbericht via de onderstaande link:
Download het persbericht (PDF)
Over het Nationaal Huuronderzoek 2025
Het Nationaal Huuronderzoek is een jaarlijks onderzoek onder huurders in Nederland,
uitgevoerd door Kamer.nl, Huizenvinder.nl en Rent.nl. In 2025 namen ruim 1500 huurders
deel, variërend in leeftijd, woonvorm en herkomst. Het doel van het onderzoek is het in kaart
brengen van trends, knelpunten en kansen op de Nederlandse huurmarkt.
Je mag de diagrammen en grafieken vrij doorplaatsen op je eigen site of publicatie. Bronvermelding is hierbij wel verplicht alsmede een (deep)link naar
Kamer.nl voor online publicaties.
Over Kamer.nl/Huizenvinder.nl/Rent.nl
Kamer.nl/Huizenvinder.nl/Rent.nl zijn landelijke woonplatformen voor kamers, studio’s,
appartementen en huurwoningen. Het bedrijf helpt jaarlijks duizenden huurders en
verhuurders elkaar te vinden en zet zich actief in voor transparantie, veiligheid en gelijkheid op de huurmarkt.