Hoe schrijf ik een goede sollicitatiebrief?

Ben je klaar voor een nieuwe uitdaging en ga je solliciteren op die vacature? Dan is het schrijven van een goede sollicitatiebrief essentieel. Hoe ziet zo’n perfecte brief eruit? Wat zijn de ingrediënten die het tot een goede brief maken? Hier onze tips.


goede sollicitatiebrief


De must-haves van een goede sollicitatiebrief

Allereerst? De brief moet FOUTLOOS zijn geschreven. Typefouten of slechte grammatica kunnen echt niet in een sollicitatiebrief. Je zult niet de enige zijn die solliciteert, dus zorg er voor dat je op dat vlak in elk geval 100% scoort. Laat de brief dan ook altijd even lezen aan iemand anders voordat je hem stuurt. Gebruik verder de vacaturetekst als inspiratiebron. Ga er niet een compleet irrelevant verhaal van maken waarin je vooral over jezelf praat. Uiteindelijk wil je toekomstige werkgever weten hoe jij het bedrijf gaat helpen. Niet andersom. Je vindt in de vacaturetekst wat er gevraagd wordt, waaraan je moet voldoen en wat ze voor iemand zoeken. Ook staat er meestal informatie in over het bedrijf. Werk dit punt voor punt af in je brief. Refereer aan dingen die in de vacaturetekst staan, zodat het duidelijk is dat je deze goed hebt gelezen. Maak verbindingen tussen jouw CV en de gevraagde ervaring en vaardigheden. Je hoeft niet alles uit je CV te noemen in de brief (daarvoor voeg je je CV bij), maar zorg ervoor dat het duidelijk is waarom specifieke ervaring nou zo goed aansluit bij wat het bedrijf zoekt.


De structuur van een goede sollicitatiebrief


Geadresseerde

Links bovenaan zet je de adresgegevens van het bedrijf waarvoor je solliciteert. Belangrijk! Je adresseert de brief aan de persoon aan wie je de brief schrijft, dus deze naam met professionele titel zet je bovenaan. Het is altijd een goed idee om even te bellen naar het bedrijf als je niet weet aan wie je de brief moet adresseren. Dus eerst de naam, dan de titel, vervolgens het bedrijf en het adres. Bijvoorbeeld:

Mevr. Anna Smit
Hoofd Marketing
Superbedrijf
Werkstraat 3, 1234 AB Kantoordorp


Aanhef

Het ligt er een beetje aan wat voor bedrijf het is, maar als je weet dat er een redelijk informele sfeer heerst, dan kun je best met ‘Beste Anna’ beginnen. Weet je het niet zeker, speel dan op safe en begin de brief met ‘Beste mevrouw Smit’.


goede sollicitatiebrief


Openingszin

Deze eerste paragraaf is enorm belangrijk. Jij moet er hier voor zorgen dat je meteen interesse wekt met een goede binnenkomer en relevante informatie. Dit is je verkooppraatje! Jij bent het product en je wil natuurlijk dat dat ‘gekocht’ wordt door jouw potentiële werkgever. Hoe begin je bijvoorbeeld?

Je kunt openingszinnen beginnen aan de hand van de vindplaats van een vacature: “Ik zag uw vacature voor marketingmedewerker via LinkedIn en geloof dat deze baan mij op het lijf is geschreven. Met mijn uitgebreide kennis en ervaring op het gebied van xxx zou ik graag uw team komen versterken.

of

Via mijn oud-collega XXX begreep ik dat u op zoek bent naar een nieuwe marketingmedewerker voor Superbedrijf. Als enthousiaste, jonge creatieveling met een passie voor marketing en communicatie wil ik me graag melden als kandidaat voor deze functie. In deze brief vindt u mijn motivatie.”

Voor meer tips, kijk ook op www.solliciteerbeter.nl


Tweede paragraaf

Hierin leg jij uit waarom je de perfecte kandidaat bent voor de functie. Je noemt je meest relevante werkervaring op en hoe die aansluit bij de vacature. Zorg ervoor dat je in elk voorbeeld een ander soort vaardigheid aanstipt. Begin met de meest belangrijke en relevantste werkervaring. Bijvoorbeeld:

In mijn functie als XXX was ik verantwoordelijk voor XXX en XXX. Deze baan heeft mijn leidinggevende kwaliteiten versterkt, alsmede mijn vaardigheden en expertise op het gebied van XXX.

Daarvoor was ik werkzaam als XXX voor XXX. Hier werkte ik samen met collega’s aan het succesvolle project XXX. Ik werk graag in teamverband en vind het een uitdaging om samen naar een creatieve oplossing te zoeken.”

Marketingervaring heb ik opgedaan tijdens mijn rol binnen studievereneging XXX. Ik was regelmatig verantwoordelijk voor het organiseren en promoten van evenementen, waarvoor ik zowel gebruik maakte van digitale media als verantwoordelijk was voor het organiseren van drukwerk.”


Derde paragraaf

In de derde paragraaf ga je in op het bedrijf waarvoor je wilt werken en toon je aan dat je je goed hebt ingelezen. Refereer aan recente successen of projecten van het bedrijf en leg uit waarom deze jouw enthousiast maken. Zijn ze bezig met iets nieuws op de markt, nieuwe technologie of staan je aan het voorfront van interessante ontwikkelingen? Laat weten dat jij er vanaf weet en hoe jij denkt dat jouw specifieke kennis daarbij kan helpen. Kijk ook op de website van het bedrijf of lees artikelen over het bedrijf online. Hoe meer je weet, hoe sterker je brief.


Sluitparagraaf

In de laatste paragraaf zeg je in een paar zinnen dat je openstaan voor nadere toelichting tijdens een gesprek. Iets in de trand van:

Graag licht ik mijn motivatie en CV nader toe in een persoonlijk gesprek.”


Formele afsluiting

Over het algemeen volstaan een “Met vriendlijke groet“, met daaronder je volledige naam.