Teveel gedronken? Zo kom je van je kater af!

Katers, we hebben ze allemaal weleens meegemaakt. Of je nou minimaal iedere zaterdagavond uitgaat of je drinkt af en toe eens op een feestje, het overkomt je vast een keer. Barstende hoofdpijn, misselijkheid en overgeven en gewoon weinig anders kunnen verdragen dan je bed, gordijnen dicht en Netflix. Iedereen heeft zo z’n eigen trucs om van een kater af te komen. Hieronder een aantal die je zelf kunt proberen.


tips tegen kater


Eet peren en bananen

Vitamine B6 schijnt de symptomen van katers goed te bestrijden. De B6 variant vind je voornamelijk in bepaalde fruitsoorten zoals peren of bananen. Zorg er dus voor dat je voor het weekend even langs de winkel gaat voor een flinke dosis B6 op de fruitschaal.

Hydrateer

Nee, de mythe van nog een biertje pakken om van je kater af te komen is echt lariekoek. Maar hydrateren is wel belangrijk, want de alcohol in je lijf heeft gezorgd dat er een tekort is aan vocht en dat zorgt voor die knallende koppijn. Drink zoveel mogelijk water of hydraterende sportdranken zoals Extran, AA of Gatorade. De suikers in deze energiedrankjes zullen je ook beter laten voelen.

Ga sporten

Nee, sporten staat misschien niet op je lijstje wanneer je een kater hebt. Maar even lekker een rondje rennen en zweten zorgt er wel voor dat de alcohol en giftstoffen sneller uit je lijf vertrokken zijn. Wel even een flink glas water drinken daarna.

Paracetamol of Ibuprofen

Om de ergste pijnscheuten van je katerhoofdpijn weg te werken kun je een ibuprofen of paracetamol nemen. Als je er daarbij lekker veel water en energiedrankjes drinkt, voel je je snel stukken beter.


Kater voorkomen?

Natuurlijk is voorkomen beter dan genezen. Een goede voorbereiding helpt bij het voorkomen van een kater. Hoelang een kater duurt, ligt aan meerdere factoren, maar meestal ben je er zo tegen het avondeten wel vanaf. De volgende tips kunnen voorkomen dat je een gevoel van misselijkheid hebt na een avondje teveel drinken.

1. Zorg dat je goed eet!

Misschien iets dat je al lang en breed weet, maar het is echt waar. Heb je eten in je maag, dat kan je lijf de alcohol veel beter absorberen. Dit is zeker met vet eten het geval. Een zak friet, een pizza of een vette kroket wegwerken voordat je gaat stappen is dus geen slecht plan.

2. Neem voldoende vitamines

Om overmatige alcoholinname te verwerken verbruikt je lichaam vitaminen. Dit heet ook wel stofwisseling of metabolisme. Slik dus extra vitaminen tijdens je studententijd. Sowieso geen slecht idee natuurlijk.

3. Water drinken

Van alcohol droog je uit. Door tussendoor steeds een glas water te drinken blijf je gehydrateerd. Dit helpt vooral tegen hoofdpijn. Hoofdpijn is een van de belangrijkste symptomen van uitdroging.

4. Rook niet teveel sigaretten

Wat hebben sigaretten te maken met een kater? Nou, best wel veel. Uit onderzoek gebleken dat mensen een zwaardere kater ervaren wanneer zij flink gerookt hebben in combinatie met het drinken. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het effect dat nicotine heeft op je zenuwstelsel.

5. ‘Donkere’ vs transparante alcohol

Donkere drankjes en bubbels, je kunt ze beter niet teveel drinken als je een fikse kater wilt vermijden. Donkere dranken zoals bier, rode wijn, whiskey en port bevatten meer gifstoffen waardoor je een zwaardere kater zal hebben. Een beter alternatief zijn transparante dranken zoals wodka of tequilla. Cava en prosecco zijn best lekker, maar een hele fles geeft je ongetwijfeld een kater de volgdende dag. De bubbels zorgen ervoor dat alcohol sneller in je bloed wordt opgenomen.