Hoe blijf je fit tijdens de coronaquarantaine

Hoe blijf je fit tijdens de coronaquarantaine? Inmiddels zit het grootste gedeelte van Nederland binnen, of in elk geval niet meer op kantoor, in de collegebanken of gezellig met z’n vrienden in het park. De sportscholen zijn ook dicht. Wanneer je thuis zit voor onbepaalde tijd, met een veel minder druk dagprogramma dan anders, loop je al snel het risico dat verveling z’n intrede doet en je van ellende maar weer naar de koelkast loopt om de snacken. We weten niet hoelang we nog in coronaquarantaine zijn, maar niet meer bewegen en wekelijks sporten ga je merken na een tijdje. Niet alleen fysiek, maar ook mentaal.


hoe blijf je fit tijdens de coronaquarantaine


We fietsen niet meer naar school en werk momenteel, trekken geen sprintjes meer naar de trein, en nog minder mensen zullen voldoen aan de richtlijnen van 2,5 uur lichaamsbeweging per week. Wie nu thuiswerkt, gaat waarschijnlijk ook een stuk meer zitten. Je conditie gaat hard achteruit als je een paar weken minder beweegt. Hier een aantal tips voor sporten tijdens de coronaquarantaine.


Online fitnessklasjes

Misschien is jouw fitnessinstructeur zelf al begonnen met online klasjes, maar zo niet, dan kun je er volop vinden op Youtube en andere sociale media. Zo blijf jij makkelijk fit tijdens de coronaquarantaine. Volg jouw favoriete dansklas, yogales of fitness regime via regelmatige Facebook en Instagram live sessies bijvoorbeeld. Hartstikke leuk en handig, gewoon vanuit je woonkamer met de laptop op tafel. Het is goed om een financiële bijdrage te doen als je de lessen van jouw lokale instructeur regelmatig volgt via internet, want veel van hen zijn freelancers en hebben nu nul inkomen. Als je nu gebruik maakt van hun online lessen en je normaal ook per les 6  euro betaalt, blijf dat dan doen, of lever in elk geval een kleine bijdrage als je dat kunt missen. Veel instructeurs voegen hiervoor Paypal of andere betalingsmogelijkheden toe aan hun website.


Neem de trap en ren een blokje om

Werk of studeer je thuis, ga af en toe een blokje om, doe een boodschap, loop desnoods een keer alle trappen in huis of van het flatgebouw op en af. Even de zinnen verzetten en je spieren gebruiken.


Neem pauze van het zitten

Zitten is het nieuwe roken, en zitten doe je veel als je in coronaquarantaine zit. Sta elk half uur even op en loop een rondje door het huis. Nee, niet weer naar de koelkast. Een vriend bellen? Doe het staand.


fit blijven tijdens de coronaquarantaine


Maak van je kamer een mini-gym

Hoe blijf je fit tijdens de coronaquarantaine? Met een beetje fantasie tover jij je huis zo om tot een mini-gym. Met je meubels kun je namelijk meer doen dan er alleen maar op zitten. Wil je de focus leggen op het trainen van je bovenlichaam, ga dan onder de tafel liggen en trek jezelf met je borst richting het tafelblad omhoog. Stap in snel tempo een kruk, stoel of een traptrede op en af. Maak de oefening zwaarder door in beide handen een voorwerp vast te houden met hetzelfde gewicht. Op je vloerkleed kun je prima je sit-ups en push-ups doen.