Gezondheidstrends 2019: meer slapen, mindfulness en alcoholvrij

We weten allemaal dat gezond eten en sporten goed zijn voor de gezondheid. Genoeg groente en fruit op je bord, veel water drinken en bewegen. De gezondheidstrends 2019 tonen echter een paar opmerkelijke nieuwe toevoegingen hieraan: slapen en goed zorgen voor je brein. En wat te denken van een compleet alcoholvrij leven? Mindfulness is al een tijdje populair en er zijn diverse apps en boeken op de markt die je kunnen helpen om te gaan met de stress van deze tijd. En hoe kunnen we ervoor zorgen dat we die 8 uur per nacht slaap gaan pakken? Hier meer over de belangrijkste gezondheidstrends in 2019.


Gezondheidstrends 2019


Gezondheidstrends 2019: Slapen

Slapen een gezondheidstrend? Ja, inderdaad, want uit onderzoek blijkt dat we dit te weinig doen. Wist je bijvoorbeeld dat wanneer je jarenlang te weinig slaap krijgt, dit de kans op ziektes als alzheimer verhoogt? Tijd dus om hier wat aan te doen en al vroeg in je leven te beginnen met de positieve gewoonte om elke nacht te proberen tenminste 7-8 uur slaap te krijgen. Vooral in je studententijd kom je vaak niet altijd aan genoeg slaap toe. Veel uitgaan, lang doorstuderen ’s avonds om je voor te bereiden op examens, er weer vroeg uit voor college. Om een betere routine te creëren, kun je ervoor zorgen dat je in ieder geval wat betreft het studeren een betere dagelijkse routine inbouwt, zodat je meer slaap krijgt en geen hele nachten doorhaalt. Kijk voor tips hiervoor ook eens op ons artikel ‘3 studiegewoonten voor topprestaties‘.


gezondheidstrends 2019


Gezondheidstrends 2019: zorg voor je brein

Mindfulness is ook een van de gezondheidstrends 2019. En niet verwonderlijk in deze tijd waarin we worden overladen door informatie en verwachtingen. Het lijkt wel of iedereen anno nu zoekt naar meer rust in z’n leven en minder chaos in z’n hoofd. Veel studenten kampen tegenwoordig ook met stress, zowel mannen als vrouwen. Prestatiedruk, de moeilijkheidsgraad van de studie zelf, angst om te falen. Dan er is er de stress omtrent geldzaken en schulden die veel studenten opbouwen tijdens de studie. De sociale druk die Social Media met zich mee brengt om een perfect leven te hebben. Bij sommigen is de stress zo ernstig dat ze terecht komen in een burnout. Er zijn diverse manieren om dit te voorkomen, of in ieder geval op tijd aan de rem te trekken. Zorgen voor je brein is minstens zo belangrijk als je lijf fit houden door te sporten.

Zie hier twee artikelen op de blog van kamer.nl waarin we tips geven om chronische stress te voorkomen:

Lees: Onspannen studeren. Vijf tips voor minder stress
Lees: Hoe herken je een burnout? Chronische stress onder studenten

 


gezondheidstrends 2019


Gezondheidstrends 2019: alcoholvrij leven

Deze trend was al in opkomst het afgelopen jaar en zet door in 2019. Hoewel alcohol en studentenleven vrijwel onlosmakelijk met elkaar verbonden lijken, wordt het vooral onder jonge millennials steeds normaler om de drank te laten staan. Zij durven soms met droge ogen te beweren dat een groene smoothie  net zo lekker is als een glas wijn. Jij ook? In 2019 stoppen we niet na een dry January, nee, een alcoholvrij leven wordt de norm.