Eerste hulp bij faalangst: symptomen en wat eraan te doen

Iedereen heeft in meer of mindere mate last van faalangst. Sommigen denken: ‘ik ben niet goed genoeg‘. Anderen zijn bang om afgewezen te worden. Iedereen heeft behoefte aan waardering. Voor velen betekent dat helemaal niet dat je de allerbeste bent, maar gewoon het gevoel te hebben dat je er bij hoort en bewonderd wordt om datgene wat je kunt. Faalangst, hoe herken je de symptomen en wat kun je er zelf aan doen?


faalangst


Wat is faalangst?

In het streven naar de behoefte om gewaardeerd te worden kunnen irreële verwachtingen ontstaan waardoor gevoelsmatig de kans op falen heel groot wordt. Faalangst, oftewel: bang zijn iets verkeerd te doen, ervaar je als je iets moet doen dat je lastig, of moeilijk vindt maar wel graag heel goed wilt doen. Een moeilijk examen, een presentatie voor een groep of een sollicitatiegesprek zijn enkele voorbeelden. De faalangst die je misschien ervaart kan doorslaan in stress, die bij herhaling ontaart in chronische stress en uiteindelijk een burnout.

Fysieke kwalen door faalangst

  • Faalangst kan uiteindelijk leiden tot:
  • Burnout
  • Hormonale schommelingen
  • Chronische stress
  • Hart en bloedvatproblematiek
  • Slecht werkend immuunsysteem
  • Verkeerde ademhaling

faalangst


Hoe herken ik faalangst?

Als je continue denkt aan dat ene spannende ding dat komen gaat en of het wel gaat lukken en dit het normaal functioneren beïnvloedt, spreek je over faalangst. Je blijft maar tobben je weet het zeker: de kans dat het je gaat lukken is heel klein. Welke symptomen kun je nog meer herkennen?

  • Veel piekeren
  • Klamme handen van het zweet
  • Je voelt je vaak moe
  • Vaak een stijve nek
  • Je voelt je gestresst
  • Je hoofd is overvol met gedachten

Het probleem met faalangst is, dat door de stress en druk die je jezelf oplegt je kracht om te presteren in feite kleiner wordt. Je zelfvertrouwen neemt af en de volgende keer is je faalangst nog groter. Dat kan dus uitdraaien op een ‘self-fulfilling prophecy’: je haalt dat examen inderdaad niet, want je gelooft alleen nog maar dat je niet goed genoeg bent.

Hoe stop ik faalangst?

Er zijn verschillende dingen die je kunt doen om jezelf van je angst om te falen af te helpen, of het in elk geval te verminderen. De eerste effectieve stap is het lastigst en het kost kracht en doorzettingsvermogen.

1. Stap voor stap overwinnen

De beste manier om faalangst tegen te gaan is om stapje voor stapje voorwaarts te gaan en dingen bereiken, zodat jij je beter gaat voelen over jouw kunnen. Hoe meer stappen je zet, des te groter jouw gevoel van eigenwaarde gaat worden. Maak een lijstje met dingen die je eng vindt om te doen en werk ze een voor een af. Een moeilijk gesprek? Een tentamen? Een presentatie? Je hoeft niet alles in één keer te doen, focus je op datgene waaraan je op dat moment werkt en laat de rest even voor wat het is.

2. Zoek een prettige leeromgeving

Ga op zoek naar gelijkgestemden die je inspireren. Studeer samen, of bespreek de stof na afloop van college samen bij een kop koffie. Als jij je omringt met mensen die hetzelfde denken als jij en over dezelfde dingen enthausiast zijn in jouw studie, komt je leercurve op de springplank. Je leert vele malen sneller, je verdiept je makkelijker en je weet je kennis beter toe te passen. Deze kennis maakt je mentaal sterker en minder onzeker. Knowledge is power.

3. Vier je successen

Elke stap die je zet en die een succes behaalt, vier je! Een belangrijk gesprek voeren, een presentatie voor de klas, een essay dat je op tijd hebt afgekregen. Vier het met wat lekkers, juich hardop achter je laptop, ga dansen in de kamer op harde muziek, en geef jezelf die welverdiende schouderklop! Weer een stap gezet in het bouwen aan jouw eigenwaarde. Op naar de volgende. Je kunt het, echt!


Voor meer informatie en hulp bij faalangst:

www.depsycholoog.nl/