Moet je je inschrijven bij de gemeente?

Je hoort, als je verhuist, binnen vijf werkdagen je nieuwe adres door te geven aan de gemeentelijke basisadministratie (GBA). Dit houdt in dat je, als je voor het eerst in een plaats komt wonen, je in moet schrijven bij de gemeente. Je wordt dan vanzelf uitgeschreven bij je oude woonplaats. Inschrijven kan heel eenvoudig via internet, of persoonlijk bij het gemeentehuis. Je moet dan wel een legitimatiebewijs meenemen. De gemeente controleert niet of je wel op het goede adres staat ingeschreven. Als je je adresgegevens niet (goed) doorgeeft is dat niet strafbaar, hooguit zeer onverstandig. De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO, de voormalige IBG) controleert namelijk maandelijks aan de hand van deze inschrijvingsgegevens of je terecht een uitwonendenbeurs hebt ontvangen. Ben je niet op het juiste adres ingeschreven, dan nemen ze aan dat je nog bij je ouders woont en wordt de beurs met terugwerkende kracht omgezet in een beurs voor thuiswonenden. Je inschrijven bij de gemeente is ook belangrijk omdat hieraan een aantal rechten is gekoppeld.

Tijd voor een nieuwe woonruimte? Schrijf je dan nu gratis in op Kamer.nl

Categorie: Huren en de gemeente

Overige vragen in deze categorie:

Over Kamer.nl
Service
Populair
Populair
Populair
Laatste blogs