Veelgestelde vragen over Kamer.nl

De werking van de site

  1. Wat is Kamer.nl?

    Kamer.nl is een vraag en aanbod website voor (studenten)kamers. De website laat huurders en verhuurders in contact met elkaar komen. Verhuurders kunnen kamers aanbieden, huurders kunnen hier op reageren.

  2. Hoe werkt de site?

    Als je op zoekt bent naar een kamer kun je via snelzoeken of uitgebreid zoeken het aanbod van Kamer.nl bekijken. Heb je een kamer gezien waarin je geïnteresseerd bent dan kun je reageren door op de kamerpagina op de 'Reageren' knop te klikken. Volg daar de aanwijzigen in het reactieformulier.

    Wil je een kamer te huur aanbieden dan kan dat via 'kamer verhuren' in het menu. Ook kun je zoeken naar geschikte huurders via het menu-item 'huurder zoeken'.

    Zodra je je hebt ingeschreven en ingelogd bent op Kamer.nl vind je aan de linkerkant van de website (rechterkant op de homepage) je persoonlijke 'Mijn Kamer.nl'-menu. Hier vind je een overzicht van bewaarde en aangeboden kamers, links om je profiel te wijzigen en andere accountinstellingen.

  3. Hoe vind ik een kamer?

    Kamer.nl biedt de volgende manieren om je te helpen zo snel mogelijk een kamer te vinden:

    • De snelzoeker; snel zoeken op plaats en prijs
    • Uitgebreid zoeken; hier kun je alle alle zoekopties aanpassen
    • Email-alerts; als je een e-mail alert aanmaakt dan wordt je via e-mail op de hoogte gehouden van de nieuwste kamers.
    • RSS feeds; abonneer je op de RSS feed van een specifieke plaats om de nieuwste kamers via je RSS reader te ontvangen.
    • Oproep plaatsen; met een oproep ben je beter vindbaar voor verhuurders

  4. Hoe kan ik mij uitschrijven?

    Je kunt je uitschrijven op deze pagina. Door te klikken op 'Ja, schrijf me uit' zal je worden uitgeschreven.

    Let op: als je je uitschrijft dan vervalt je huidige abonnement, ontvang je geen e-mailalerts meer en je aangeboden kamers worden verwijderd.

Mijn aangeboden kamer(s)

  1. Hoe gaat het verder na mijn plaatsing?

    Je kamer is direct zichtbaar op kamer.nl en potentiele huurders kunnen reageren via ons reactiesysteem. Huurders die aangegeven hebben op zoek te zijn naar een kamer met bepaalde specificaties, waaraan uw kamer eventueel voldoet, krijgen een mail met daarin de melding dat er een interessante kamer is aangeboden.

  2. Hoe lang blijft de kamer op de site?

    De kamer blijft, zonder tegenbericht, 30 dagen op de site staan. Na deze 30 dagen ontvang je automatisch een bericht met de vraag of je de kamer weer wilt activeren. De kamer komt dan weer bovenaan te staan.

  3. Hoe kan ik de kamer wijzigen?

    Op de pagina Mijn aangeboden kamers kun je je aangeboden kamers wijzigen. Let op: het wijzigen van de kamer heeft geen gevolg voor de volgorde van de kamers en er gaat geen nieuwe mailing uit naar huurders.

  4. Hoe kan ik de kamer verwijderen?

    Op de pagina Mijn aangeboden kamers kun je je aangeboden kamers verwijderen.

  5. Hoe krijg ik reacties op mijn kamer?

    De ingeschreven leden van Kamer.nl hebben de mogelijkheid om te reageren op de kamer. Bij het ontvangen van een reactie krijg je een email (op het e-mailadres waarmee je je hebt geregistreerd) met de mededeling dat er een nieuwe reactie op je kamer is. Naar aanleiding van de binnengekomen reacties kan je het complete profiel van de potentiële huurder bekijken, huurders eventueel uitnodigen voor een gesprek en bijvoorbeeld laten weten of de kandidaat wel of niet in aanmerking komt voor de kamer.

Mijn verstuurde reactie(s)

  1. Wat gebeurt er met mijn reactie?

    Je reactie wordt verstuurd naar de verhuurder. De verhuurder van de kamer kan bij je reactie je profiel zien om te kijken of je aan de eisen voldoet. Daarna kan de verhuurder besluiten om via e-mail of telefoon contact met je op te nemen. De verhuurder is niet verplicht om te reageren op reacties.

  2. Wanneer kan ik een reactie terugverwachten?

    Nadat de verhuurder je reactie heeft ontvangen kan deze een e-mail sturen of telefonisch contact met je opnemen. Dit kan een aantal dagen duren. De verhuurder is niet verplicht om te reageren. Mocht je na een week nog niks gehoord hebben kan je altijd nog een keer een reactie versturen.

  3. Hoe krijg ik een reactie terug?

    Zodra de verhuurder van de kamer je reactie heeft onvangen kan deze besluiten om via e-mail een bericht terug te sturen of telefonisch contact op te nemen. Het kan een aantal dagen duren voordat je een reactie ontvangt. De verhuurder is niet verplicht om te reageren.

Veelgestelde vragen over huren

Huurcontracten

  1. Wat moet er allemaal in een huurcontract staan?

    In elk huurcontract moet minimaal staan: naam van verhuurder en huurder, adres en omschrijving van het verhuurde en de huurprijs. Bij een tijdelijk contract moet bovendien de reden van de tijdelijke aard vermeld zijn. Daarnaast is het handig om afspraken over betalingen (wanneer moet worden betaald?), gebruik van gemeenschappelijke voorzieningen (keuken, wasmachine, telefoon), onderhoud (wie doet wat?), onderhuur (is dit toegestaan?) en dergelijke. Het is ook aan te raden om een opnamestaat te maken van de woonruimte bij aanvang van de huur. Dit kan veel narigheid voorkomen.

  2. Wat mag er niet in een huurcontract staan?

    In een huurcontract mogen geen dingen staan die in tegenspraak zijn met de wet. Huurrecht is namelijk bindend recht. Er zijn onder andere wettelijke regels voor de opzegtermijn, de maximale huurprijs, bijkomende kosten en onderhoudsverplichtingen. Let dus op dat bepalingen in het contract die hier mee in tegenspraak zijn niet geldig zijn. Je bent dan ook niet verplicht je hieraan te houden, zelfs als je het contract ondertekend hebt. Natuurlijk is het beter om dit soort bepalingen om te beginnen al uit het contract te schrappen. Dan weet de verhuurder ook waar hij aan toe is.

  3. Wat is het bijzondere aan een tijdelijk huurcontract?

    Een tijdelijk huurcontract verschilt op een aantal punten van een contract voor onbepaalde tijd.
    Het voornaamste verschil is dat de verhuurder de huur kan opzeggen met ingang van de einddatum van het contract. Hij moet dit wel op tijd doen (de opzegtermijn hiervoor is drie maanden), en als dit niet gebeurt, dus als de huur wordt voortgezet na de einddatum, dan wordt het automatisch een contract voor onbepaalde tijd.
    Een tweede verschil is dat de huurder niet zomaar voor afloop van het contract mag vertrekken. Je bent als je een tijdelijk contract ondertekent verplicht om de huur voor de volledige periode te betalen.

    Een huurcontract voor bepaalde tijd is overigens aan strenge regels gebonden. Zo moet er in het contract vermeld staan waarom de huur slechts voor bepaalde tijd is. Er zijn twee geldige redenen:

    • als de verhuurder er na afloop van de huurperiode zelf in wil gaan wonen;
    • als de verhuurder heeft afgesproken met de vorige huurder dat deze na afloop van de periode zal terugkeren in de woning / kamer.

  4. Wat gebeurt er als je geen huurcontract hebt?

    Het is niet zo dat je zonder contract geen rechten zou hebben. De meeste rechten (waaronder huurbescherming) zijn namelijk wettelijk vastgelegd. Wel moet je, om daar aanspraak op te kunnen maken, aantonen dat je desbetreffende woning of kamer huurt. Kwitanties of bankafschriften van drie maanden huurbetaling worden algemeen als bewijs hiervoor gezien. Zorg dus in ieder geval dat je kunt bewijzen dat je betaald hebt (een verhuurder is verplicht je een kwitantie te geven als je daar om vraagt). Desondanks blijft het toch aan te raden een huurcontract te ondertekenen. Standaard contracten die je zo kunt invullen en gebruiken staan hieronder. Hiermee is het namelijk voor beide partijen duidelijk welke afspraken er gemaakt zijn over betalingen, onderhoud, gebruik van gemeenschappelijke ruimten, enzovoorts. Het is ook aan te raden om een opnamestaat te maken van de woonruimte bij aanvang van de huur. Dit kan veel narigheid voorkomen.

Huurprijzen

  1. Hoe hoog mag de huur maximaal zijn?

    De huurprijs van een woonruimte moet wettelijk gezien uitgesplitst zijn in kale huur en servicekosten. Deze zijn allebei aan regels gebonden. Als je vermoedt dat je huurprijs te hoog is, maar je kunt dit niet nagaan omdat de huur niet is opgesplitst in kale huur en servicekosten, dan kun je bij de huurcommissie zo'n splitsing aanvragen. Vervolgens kun je bekijken of de kale huur en / of de servicekosten te hoog zijn en hier individueel protest tegen aantekenen.

  2. Welke extra kosten mag een verhuurder allemaal berekenen?

    Sommige verhuurders vragen naast de huur ook nog andere vergoedingen. Hieronder staan ze op een rijtje:

    • borg: dit is meestal een bedrag ter grootte van een maand huur (als het bedrag hoger is dan drie maanden huur kun je hier tegen in beroep gaan), als waarborg voor het in goede staat achterlaten van de woonruimte bij vertrek. Bij het verlaten van de woonruimte krijg je je geld terug (minus de eventuele door jou veroorzaakte schade).
    • verhuurkosten: algemene kosten die door de verhuurder gemaakt worden om de woonruimte te verhuren (advertenties plaatsen, contract opstellen e.d.). Het is maar de vraag of de verhuurder dit mag doorberekenen, en in sommige gevallen kan de huurcommissie bepalen dat het geld terugbetaald moet worden.
    • sleutelgeld: bedrag dat gevraagd wordt door de verhuurder als voorwaarde voor het totstandkomen van de huurovereenkomst. Dit mag niet; het geld kan later (als je een betalingsbewijs hebt) teruggevorderd worden bij de kantonrechter.
    • overnamekosten: vergoeding voor 'roerende zaken' (zoals meubilair, vloerbedekking e.d.) die zich in de woonruimte bevinden. Door overnamekosten te betalen wordt de huurder eigenaar van de zaken waarvoor hij heeft betaald. Het is overigens niet verplicht om meubilair en dergelijke over te nemen van de oude huurder.

    Voor 'nagelvaste zaken' zoals een inbouwkeuken of een ligbad mogen nooit overnamekosten gevraagd worden

  3. Hoe vraag je een splitsing aan van je all-in huurprijs?

    De verhuurder is verplicht om de huur uit te splitsen in kale huur en servicekosten. Als de verhuurder een all-in prijs rekent is het namelijk moeilijk om te controleren of de huur te hoog is of niet. Als hij dit doet, dan moet je hem eerst formeel om een splitsing vragen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een (aangetekende) brief te sturen. Als hij weigert of hier niet op reageert kun je bij de huurcommissie een procedure opstarten om een splitsing af te dwingen.

  4. Hoe hoog mag de kale huurprijs zijn?

    Voor de kale huurprijs is er het zogenoemde 'puntensysteem'. Voor de verschillende eigenschappen van je woonruimte, zoals oppervlakte, verwarming, sanitair, en dergelijke, wordt een aantal punten toegekend. Door deze punten met een standaardbedrag te vermenigvuldigen wordt de maximaal redelijke huur verkregen. Er bestaat ook een minimaal redelijke huur. Deze is 55% van de maximaal redelijke huur. De kale huurprijs moet altijd tussen deze twee bedragen liggen.

    Er is een aparte puntentelling voor zelfstandige en onzelfstandige woonruimte. Met behulp van de rekenprogramma's hieronder kun je op eenvoudige manier berekenen of je teveel betaalt of niet.

    puntensysteem voor een kamer:
    Huurcommissie.nl heeft een mooie rekenmachine

    puntensysteem voor zelfstandige woonruimte:
    Huurcommissie.nl heeft een mooie rekenmachine
    Meer informatie: Rijskoverheid - Huurwoning


    Voor 'geliberaliseerde' huur geldt het puntensysteem niet. Woningen met een geliberaliseerde huurprijs zijn zelfstandige woningen waarvan de maximaal redelijke kale huur boven de huursubsidiegrens ligt. Deze grens ligt rond de 710 euro (in 2015). Meer informatie

    Ook de huurprijs van woonruimte in een rijksmonument is niet gebonden aan het puntensysteem.

  5. Wat kun je doen als de kale huurprijs te hoog is?

    Als je eenmaal weet dat de kale huurprijs te hoog is, dan kun je de huurcommissie verzoeken de huurprijs te verlagen. Je moet dan eerst een officieel verzoek bij de verhuurder indienen, bijvoorbeeld per aangetekende brief, om de huurprijs te verlagen; Als hij weigert dan kun je naar de huurcommissie stappen. De procedure bij de huurcommissie kost 25 euro, maar als je in het gelijk gesteld wordt dan krijg je je geld terug. Het kan een aardige tijd duren (soms een heel jaar) voordat de huurcommissie uitspraak doet. Meer informatie over huurverlaging

    De door de huurcommissie vastgestelde huurprijs geldt vanaf de eerste maand nadat je het verzoek om huurverlaging hebt ingediend, tenzij je het verzoek hebt ingediend binnen zes maanden na het ingaan van de huurovereenkomst. In dat geval geldt de nieuw vastgestelde huurprijs vanaf het moment dat het huurcontract is ingegaan.

    Let op! Als het gaat om een ten onrechte 'geliberaliseerde' huurprijs (zie ook vraag 8) dan moet je binnen zes maanden nadat je het contract hebt getekend, bij de huurcommissie protest aangetekend hebben. Anders gaat men er vanuit dat je stilzwijgend akkoord bent gegaan met de liberalisering van de huurprijs.

    Let op! Als je korter dan 9 maanden in een hospitakamer (dus bij de verhuurder in huis) woont, of als je niet kunt aantonen dat je ergens huurt (als je én geen contract én geen betalingsbewijzen van je huur hebt) heb je geen recht op huurbescherming. Je kunt dan wel aan de huurcommissie vragen een lagere huurprijs vast te stellen, maar de verhuurder kan je dan zonder opgaaf van reden de huur opzeggen.

  6. Wanneer mag de kale huurprijs verhoogd worden?

    Er zijn twee gevallen waarin de huurprijs verhoogd kan worden:

    • Eénmaal per jaar mag de kale huurprijs verhoogd worden. De maximale huurverhoging wordt jaarlijks wettelijk vastgesteld op basis van de gemiddelde inflatie in de afgelopen jaren. De huurverhoging is ook afhankelijk van de hoogte van de huur ten opzichte van de maximale kale huurprijs. Door de huurverhoging mag de huurprijs nooit boven de maximale kale huurprijs komen.
    • Als de verhuurder een verbetering aan de woonruimte aanbrengt (bijvoorbeeld een nieuw geïnstalleerde keuken) kan worden afgesproken dat dit tot een huurverhoging leidt. Dit moet altijd in overleg gebeuren; de huurder heeft altijd het recht om de verbetering, en daarmee de prijsverhoging, te weigeren.

    Een huurprijsverhoging moet altijd schriftelijk en minimaal twee maanden van tevoren gedaan worden.

  7. Hoe hoog mogen de servicekosten zijn?

    Hoe hoog mogen de servicekosten zijn?

    De maandelijkse servicekosten zijn eigenlijk een voorschot voor de kosten die de verhuurder gedurende een jaar maakt voor

    • gas, water, elektra,
    • schoonmaak van gemeenschappelijke ruimten,
    • afschrijven van het meubilair (als het om gemeubileerde woonruimte gaat),
    • telefoonabonnement,
    • glasverzekering,
    • enz.

    Alleen de werkelijke kosten mogen dus doorgerekend worden. Aan het einde van ieder jaar dient de verhuurder een overzicht te geven van de werkelijk gemaakte kosten, en dient het verschil bijbetaald danwel teruggegeven te worden. Als de verhuurder weigert een overzicht te verstrekken, of als je het niet eens bent met de specificatie van de servicekosten, kun je de huurcommissie inschakelen.

    Overigens, kosten als

    • verhuurdersonderhoud (zoals onderhoud aan c.v., lift, enz),
    • schade door vernielingen in gemeenschappelijke ruimten,
    • het eigenaarsdeel van de onroerend zaak belasting,
    • enz,

    mogen nooit aan de huurder(s) doorberekend worden.

  8. Wat kun je doen als de servicekosten te hoog zijn?

    Als de verhuurder geen specificatie van de servicekosten wil geven, of als je het niet eens bent met de specificatie die de verhuurder gegeven heeft, kun je de huurcommissie inschakelen (gebruik hiervoor het volgende formulier). Deze bekijkt dan of de servicekosten redelijk zijn. De procedure kost wel 11 euro. Daarnaast heb je altijd het recht om de rekeningen, waarop het servicekostenoverzicht is gebaseerd, in te zien.

Huren en de gemeente

  1. Wat is zelfstandige woonruimte?

    De definitie van zelfstandige woonruimte is een woonruimte met:

    • Een eigen (afsluitbare) voordeur en huisnummer;
    • Een eigen badkamer (minimaal voorzien van een toilet en douche);
    • Een eigen kookgelegenheid (minimaal voorzien van één meter aanrecht met keukenkastje en een geaard stopcontact voor de koelkast).

    Zodra een van bovengenoemde voorzieningen gedeeld moet worden is er sprake van onzelfstandige woonruimte.

  2. Moet je je inschrijven bij de gemeente?

    Je hoort, als je verhuist, binnen vijf werkdagen je nieuwe adres door te geven aan de gemeentelijke basisadministratie (GBA). Dit houdt in dat je, als je voor het eerst in een plaats komt wonen, je in moet schrijven bij de gemeente. Je wordt dan vanzelf uitgeschreven bij je oude woonplaats. Inschrijven kan heel eenvoudig via internet, of persoonlijk bij het gemeentehuis. Je moet dan wel een legitimatiebewijs meenemen. De gemeente controleert niet of je wel op het goede adres staat ingeschreven. Als je je adresgegevens niet (goed) doorgeeft is dat niet strafbaar, hooguit zeer onverstandig. De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO, de voormalige IBG) controleert namelijk maandelijks aan de hand van deze inschrijvingsgegevens of je terecht een uitwonendenbeurs hebt ontvangen. Ben je niet op het juiste adres ingeschreven, dan nemen ze aan dat je nog bij je ouders woont en wordt de beurs met terugwerkende kracht omgezet in een beurs voor thuiswonenden. Je inschrijven bij de gemeente is ook belangrijk omdat hieraan een aantal rechten is gekoppeld.

  3. Heb ik recht op huurtoeslag?

    Als u in verhouding tot uw inkomen teveel geld kwijt was aan huur, dan kreeg u huursubsidie van het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM). Vanaf 1 januari 2006 is de huursubsidie van VROM komen te vervallen. Daarvoor in de plaats is de huurtoeslag gekomen en die wordt uitbetaald door de Belastingdienst.

    U kunt huurtoeslag aanvragen met het Aanvraag- en wijzigingsprogramma huur- en zorgtoeslag van de belastingdienst.

    Meer informatie over huurtoeslag vind je op de wesite van de Belastingdienst

Onderhuur

  1. Is onderhuur toegestaan?

    Veel mensen denken dat onderhuur altijd illegaal is. Terwijl dat meestal niet het geval is. Er zijn twee gevallen te onderscheiden:

    • Onderhuur is in principe toegestaan als het om een gedeelte van je woonruimte gaat, en je er zelf ook blijft wonen, tenzij in het contract anders vermeld staat.
    • Onderhuur is in principe niet toegestaan als je je gehele woonruimte onderverhuurt, en je zelf ergens anders gaat wonen, tenzij in het huurcontract anders vermeld staat. In dit geval zul je dus, als je je kamer / woning wilt onderverhuren, toestemming moeten vragen aan de verhuurder. De meeste woningcorporaties in Delft zullen zo'n aanvraag als die slechts tijdelijk is (voor maximaal een half jaar) vrijwel altijd goedkeuren.

  2. Wat kan er gebeuren als je illegaal in onderhuur zit?

    Een onderhuurcontract is een normaal huurcontract, en je kunt er ten opzichte van de verhuurder dezelfde rechten aan ontlenen als bij elk ander huurcontract. Toch kan het feit dat je in onderhuur zit voor problemen zorgen. Dit is het geval wanneer de hoofdhuurder geen toestemming had om zijn woning of kamer (geheel of gedeeltelijk) onder te verhuren. De eigenaar kan dan wegens wanprestatie het huurcontract met de hoofdhuurder opzeggen. Ook als het contract tussen eigenaar en hoofdhuurder om een andere reden beëindigd wordt ontstaan er problemen. Je hebt immers een huurcontract met iemand die geen woning / kamer meer heeft om te verhuren. Als het zelfstandige woonruimte betreft kan bovendien de eigenaar direct besluiten je uit het huis te zetten omdat je geen huisvestingsvergunning hebt. In dit geval zul je per direct de woonruimte moeten verlaten. Wel kun je proberen de hoofdhuurder aansprakelijk te stellen voor de schade die je oploopt (verhuiskosten, kosten voor het vinden van nieuwe woonruimte).

Onderhoud

  1. Wie doet wat aan onderhoud?

    In het huurrecht wordt er onderscheid gemaakt tussen klein onderhoud en groot onderhoud. Klein onderhoud wordt altijd gedaan door de huurder; groot onderhoud is in principe voor rekening van de verhuurder, tenzij in het huurcontract anders is afgesproken.

    Klein onderhoud is onder andere:

    • binnenschilderwerk
    • vervangen van een kapot stopcontact
    • repareren van een lekkende kraan
    • vervangen van kapotte ruiten
    • schoonhouden en ontstoppen van wasbak, w.c. enzovoorts

    Groot onderhoud is onder andere:

    • al het onderhoud aan de buitenkant van de woning
    • alles waar een expert aan te pas moet komen (loodgieterwerk, vervangen CV, nieuwe dakbedekking, enzovoorts)

  2. Wat kun je doen als de verhuurder niet het noodzakelijke onderhoud doet?

    Als de verhuurder zijn onderhoudsverplichtingen niet nakomt, kun je de huurcommissie inschakelen, die dan een gereduceerde huurprijs kan vaststellen die geldt totdat de gebreken verholpen zijn. Afhankelijk van de ernstigheid van de gebreken kan de (kale) huurprijskorting 45% tot 75% zijn. Hiervoor moet je eerst de verhuurder (liefst per aangetekende brief) verzoeken om de noodzakelijke onderhouds- of reparatiewerkzaamheden te verrichten. Als de verhuurder hier niet binnen een redelijke termijn op reageert kun je bij de huurcommissie een verzoek indienen om de huurprijs tijdelijk te verlagen, totdat de verhuurder de gebreken verhelpt. Deze procedure kost 25 gulden, maar als de huurcommissie je in het gelijk stelt krijg je dit bedrag terug. Je kunt ook naar de rechter stappen om het onderhoud af te dwingen. Vraag hiervoor juridisch advies bij het bureau voor rechtshulp. Woningcorporaties hebben bovendien altijd een klachten- of geschillencommissie, waar je met onderhoudsproblemen terecht kunt.

Huuropzeggingen

  1. Mag de verhuurder zomaar de huur opzeggen?

    In de volgende gevallen kan de huur opgezegd worden:

    • Als je bij de verhuurder in huis woont en je woont hier korter dan 9 maanden
    • Als je niet kunt bewijzen dat je ergens huurt (als je geen contract hebt en geen bankafschriften of betalingsbewijzen hebt)
    • Als je een tijdelijk huurcontract hebt kan de verhuurder je per de einddatum van het contract de huur opzeggen (let wel: er zijn regels voor een tijdelijk huurcontract; als de verhuurder zich hier niet aan gehouden heeft geldt het contract als contract voor onbepaalde tijd en kan de huur niet opgezegd worden). 
    • Als het bovenstaande niet van toepassing is kan de verhuurder alleen de huur opzeggen in een aantal extreme situaties: 
      - als de woning volgens een gemeentelijk bestemmingsplan gesloopt moet worden of verbouwd moet worden tot winkel o.i.d., en de verhuurder is van plan dit te doen; 
      - als de verhuurder voor de rechter kan aantonen dat hij de woning harder nodig heeft dan jij (als bijvoorbeeld zijn eigen huis is afgebrand); 
      - als je chronisch wanbetaler bent of je als huurder ernstig misdraagt;
      - als je een redelijk aanbod voor een nieuw huurcontract weigert (het aanbod mag geen verandering van de huurprijs of servicekosten inhouden). 

    De verhuurder moet hierbij wel rekening houden met de (behalve in het tweede geval, zo iemand hoeft zich helaas van geen enkele regel wat aan te trekken).

    In alle andere gevallen kan de verhuurder de huur niet opzeggen, tenzij de huurder daarmee akkoord gaat. Gebeurt dit, bijvoorbeeld als de verhuurder het huis wil verkopen, dan is de meest praktische oplossing dat de verhuurder voor vervangende woonruimte zorgt en/of een afkoopsom betaalt.

  2. Op welke manier moet de verhuurder de huur opzeggen?

    Voor het opzeggen van de huur geldt een minimum termijn, zodat de huurder een redelijke tijd heeft om vervangende woonruimte te vinden. De wettelijke opzegtermijn is voor de verhuurder 3 maanden plus 1 maand voor elk jaar dat de huurder er woont, met een maximum van 6 maanden. Huuropzeggingen moeten altijd schriftelijk gedaan worden (en liefst per aangetekende brief verstuurd of persoonlijk overhandigd, tegen inlevering van een ontvangstbevestiging).

  3. Mag de huurder zomaar de huur opzeggen?

    Als huurder kun je altijd zonder opgaaf van reden de huur opzeggen. De enige uitzondering hierop is als je een contract voor bepaalde tijd hebt afgesloten (dit komt vaak voor bij onderhuur). Je bent dan verplicht minimaal de gehele periode waarvoor het contract geldt te huren. Je moet je in ieder geval altijd aan de wettelijke opzegtermijn houden.

  4. Op welke manier moet de huurder de huur opzeggen?

    De huurder moet zich, net als de verhuurder houden aan een bepaalde opzegtermijn. Voor huurders is die een betalingstermijn. Meestal is dat een maand; het mag in ieder geval nooit minder dan een maand en nooit meer dan drie maanden zijn. Opzeggen moet officieel altijd per (aangetekende) brief. Persoonlijk overhandigen aan de verhuurder (in ruil voor een ontvangstbewijs) is ook goed.

  5. De verhuurder verkoopt het huis. En nu?

    Als de verhuurder het huis wil verkopen ontstaat vaak een patstelling: de verhuurder mag de huur niet opzeggen, maar als hij het huis verkoopt met huurders erbij, zal de verkoopprijs flink dalen. De huurder zal moeten kiezen tussen het zoeken naar een andere kamer of het blijven zitten in een huis waar de sfeer naar alle waarschijnlijkheid goed verpest is. In zo'n geval is de beste oplossing om samen om tafel te gaan zitten en een compromis te sluiten. Om de huurder tegemoet te kan de verhuurder bijvoorbeeld helpen met zoeken naar vervangende woonruimte, meer tijd geven om te zoeken naar een andere kamer en / of een afkoopsom (ook wel oprotpremie genoemd) bieden.

  6. Wat is een redelijke 'oprotpremie'?

    Voor een 'oprotpremie' zijn geen wettelijke regels of richtlijnen. Huurder en verhuurder moeten samen bepalen wat redelijk is. Om toch wat houvast te geven kun je het volgende aanhouden:

    • Verhuizen kost al gauw zo'n 400 euro. Je wilt waarschijnlijk wel wat schilderen, nieuwe vloerbedekking leggen, je luxaflex op maat laten zagen, en ook is het maar de vraag of je al je meubilair mee kunt nemen of dat je dat ook nieuw moet kopen. Heb je zo veel huisraad dat je dat per auto of busje moet vervoeren, dan wordt de hele zaak nog duurder.
    • Als je op korte termijn andere woonruimte moet zoeken, en je wilt iets van dezelfde kwaliteit, dan zal dat waarschijnlijk duurder zijn dan waar je nu woont. Wat je dan kunt doen is het bedrag dat je aan extra huur zou moeten betalen vermenigvuldigen met de tijd die je nog van plan was in je huidige kamer / huis te blijven wonen.
      Voorbeeld: je huurt nu een kamer in de binnenstad voor 200 euro per maand. Je hebt gezien dat als je zo'n zelfde soort kamer op een even mooie plek per direct kan huren voor 275 euro per maand. Je verwacht nog 2 jaar bezig te zijn met je studie. Je kunt in dit geval, naast de verhuiskosten,  75,- euro x 24 maanden = 1800 euro van de verhuurden vragen ter compensatie van de hogere huur.

    Let op: het bovenstaande is slechts een voorbeeld. Zoals gezegd zijn er geen officiële richtlijnen voor dit soort situaties. Huurder en verhuurder zijn volledig vrij om te bepalen wat redelijk is.

Over Kamer.nl
  • Contact
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Affiliates
  • Sitemap
Service
Toplocaties
Toplocaties
Toplocaties
Kamer.nl partners