• Home >
  • Blog >
  • Zo zet je een succesvol online freelance bedrijf op

Zo zet je een succesvol online freelance bedrijf op

17 augustus 2020

Tijdens de studie zijn er mensen die al een eigen bedrijf opzetten. Online is er enorm veel mogelijk en het hebben van een freelancebedrijf kan je de vrijheid, het inkomen en de onafhankelijkheid bieden die je uiteindelijk zoekt. Waar begin je en wat moet je doen voor een succesvol freelancebedrijf? Hier wat tips voor freelancen, het vinden van jouw niche en de voorbereiding. Zo zet je een succesvol online freelance bedrijf op.

succescol online freelance bedrijf


Wat is je motivatie om freelancer te worden?

Freelancen kan veel voldoening geven, maar een eigen bedrijfje beginnen als freelancer is veel werk, dus het is belangrijk dat je motivatie sterk genoeg is om aan de slag te gaan - en vol te houden. Motivatie is voor iedereen anders, maar de drijfveer van de meeste freelancers is dat:
  • Je wilt ontsnappen aan de alledaagse 9-5-ratrace
  • Je meer flexibiliteit nodig hebt in je dagelijkse schema
  • Je een betere balans wilt tussen werk en privé
  • Je controle wilt over je financiën en carrièremogelijkheden
  • Je vrijheid nodig hebt die een externe werkomgeving biedt
Wat is jouw motivatie voor het starten van een succesvol online freelance bedrijf?

Wat kun je bieden als freelancer?

Als freelancer zit je niet vast aan één rol of functie. Terwijl sommigen ervoor kiezen om zich te specialiseren in één vakgebied, of zelfs één niche van één vakgebied, zoals schrijven over koken, gebruiken anderen hun verschillende talenten en interesses om op diverse gebieden te freelancen. Er zijn zoveel soorten freelance jobs online, dat je keuze te over hebt. Overweeg freelancerollen in:
  • Grafisch ontwerp
  • Web- en mobiel ontwerp, zoals apps
  • Digitale marketing
  • Schrijven en vertalen
  • Video en animatie
  • Muziek en audio
  • Programmering en technologie
  • Bedrijfsdiensten, zoals HR, consultancy en marktonderzoek
Misschien ben je een ster in Adobe Photoshop, kun je in Powerpoint een geweldige presentatie maken of ben je beschikbaar als voice-over. Variatie genoeg!

Hoeveel concurrentie is er op de markt?

Het eerste dat je moet doen wanneer je een freelance bedrijf start, is kijken naar anderen met succesvolle freelance bedrijven in jouw vakgebied, om inzicht te krijgen in hun concurrerende aanbod. Kijk bijvoorbeeld op populaire freelancer websites en bestudeer wat anderen doen, hoeveel ze vragen en hoe ze zichzelf profileren. Op basis van de inzichten die je uit dit concurrentonderzoek haalt, kunt je vaststellen wat jij zelf wilt aanbieden en of je kunt concurreren of jouw eigen niche kunt veroveren.
succesvol online freelance bedrijf Word een 'digital nomad' met je eigen online freelance bedrijf. Dan kun je overal gaan zitten werken...

Wat kun je aanbieden als freelancer?

Begin met het opsommen van al je huidige vaardigheden. Schrijf ze allemaal op. Wat doe je, of heb je eerder gedaan, voor werk of tijdens je studie in bijvoorbeeld een vereniging? Heb je marketingervaring? Was jij degene die altijd de posters ontwierp? Ben jij supergoed in schrijven? Of misschien ben je een expert in het organiseren en plannen van projecten? Of ben je heel goed in het maken van promo-video's of het bewerken van foto's? Hoe onbeduidend ze ook mogen lijken, schrijf ze op. Is je lijst af, verwijder dan alle items die je echt niet leuk vond om te doen. Hoewel het belangrijk is voor een freelancer om een ​​redelijk inkomen te verdienen, zal het aannemen van werk dat je niet leuk vindt de lol van het freelancen snel bederven.

Maak een plan en strategie

Het maakt niet uit of je als freelancer begint terwijl je nog studeert of in je normale baan zit, je hebt nog steeds een goede strategie nodig voor een succesvol online freelance bedrijf. Een goede freelance bedrijfsstrategie begint met de basis van jouw bedrijfsmodel. Als het goed is, heb je na het doen van je eerste onderzoek en planningsfase, een antwoord op de volgende vragen:
  • Welke diensten bied je aan?
  • Wat zijn de prijzen voor jouw diensten?
  • Welke resultaten en inzichten heb je geboekt na enkele testprojecten?
  • Wat voor type klant zoek je voor welke dienst en hoe ga je deze vinden?

Wat is jouw USP?

Jouw USP of 'Unique Selling Point' is hoe jij jezelf onderscheidt van je concurrenten. Verlaag je prijzen niet: je hebt immers in de planningsfase hopelijk al berekend hoeveel je nodig hebt om een redelijk inkomen te verdienen. Concentreer je in plaats daarvan op wat jij kunt bieden dat andere mensen niet kunnen bieden. Als je tweetalig bent, kun je een gratis vertaling van je blogbericht aanbieden. Een gratis upgrade naar een afbeeldingsbestand van hogere kwaliteit? Of misschien is jouw USP juist jouw aantoonbare expertise in je vakgebied, datgene dat je wellicht studeert. Wat het ook mag zijn dat jou bijzonder maakt, benadruk het wanneer je in gesprek bent met een potentiële klant.

Start je freelancebedrijf

Als je denkt dat je plan en strategie helder zijn, kun je van start en een succesvol online freelance bedrijf gaan beginnen. Meld je aan als freelancer/zzp-er bij de Kamer van Koophandel, en je bent gereed. Het opbouwen van jouw naam en 'brand' als freelancestartup is cruciaal, net als elk bedrijf. Het bouwen van een website is al snel een van de eerste dingen waar je aan denkt. Maar om te beginnen, kun je ook overwegen om een profiel aan te maken op sites als Fiverr of Upwork. Zo ben je direct zichtbaar voor duizenden klanten en hoef je niet ook nog te proberen mensen naar je eigen website te lokken. Je kunt zo direct klussen aannemen en bekijken of het freelancen je bevalt. Zo ja, dan kun je je eigen brand uitbouwen en verder aan je website werken.
 

Gerelateerde berichten