• Home >
  • Blog >
  • Wat is Clubhouse, het nieuwe sociaal media platform?

Wat is Clubhouse, het nieuwe sociaal media platform?

12 februari 2021

Je hebt er vast al van gehoord: Clubhouse. Een nieuw sociaal media platform, waar iedereen het over heeft. Wat is Clubhouse, wat is er zo bijzonder aan en waarom zou je er wel of niet op willen? We zoeken het hier voor je uit.
wat is Clubhouse?

Wat is Clubhouse?

Influencers, hippe lui en zakenmensen posten ineens allemaal uitnodigingen voor Clubhouse op hun Instagram en LinkedIn. Heel exclusief, klinkt het, maar het werkt als een tierelier: het FOMO effect op zijn best. De USP van deze app is dat je een invite moet krijgen, anders mag je niet naar binnen. Nou, dat zorgt al meteen voor een hype natuurlijk. Oh, je moet overigens wel een iPhone hebben, anders werkt de app niet. Maar wat is het eigenlijk?

Hoe werkt het?

Clubhouse werkt vrij simpel. Je krijgt een uitnodiging, meldt je aan, kunt eventueel aangeven waar je interesse ligt qua onderwerpen en daarna krijg je allerlei suggesties van personen om te volgen. Het platform maakt het dan mogelijk om gesprekken tussen mensen wereldwijd te volgen in rooms: praatgroepen die een of meer mensen beginnen over een bepaald onderwerp. Als dat een populair of interessant gesprek is, dan komen meer mensen de 'kamer' binnen. Zo kunnen er wel 5000 mensen virtueel aanschuiven. Je kan meeluisteren, als een soort live podcast waar je bij bent, of je hand opsteken en meepraten. Als je een gesprek mist, jammer dan, niets wordt opgenomen.

Niet visueel maar inhoudelijk

Het bijzondere aan Clubhouse is dat het niet om uiterlijk, maar om inhoud gaat. Een beetje zoals een podcast, maar dan live. Dat is wel een verademing na jarenlang overspoeld te zijn geweest met mooie plaatjes (en bijbehorende glossy filters) op Instagram. Veel gebruikers uit de mediawereld, technologische sector en politiek schijnen er inmiddels rond te hangen en er worden er gesprekken gevoerd over allerlei relevante ontwikkelingen. Ga je in Clubhouse een gesprek beginnen, dan moet je wel wat te vertellen hebben. Maar heeft iedereen wel wat te vertellen?
wat is Clubhouse

De andere kant van Clubhouse: te veel meningen en alles mag

In principe een leuk concept natuurlijk dat je zelf een kamer/gesprek kunt openen en kunt praten over iets wat je interessant vindt en wilt bespreken met mensen. Of je kunt een kamer binnengaan met bekende namen, en dat je dan zelf ook iets mag vragen of zeggen. De keerzijde van Clubhouse, en dat iedereen kamers mag beginnen, is echter dat niet alle gesprekken inhoudelijk boeiend zijn. Het is even zoeken. En natuurlijk heeft iedereen een mening, iedereen wil wat roepen en gehoord worden, maar vaak luisteren mensen slecht. Dat gaat in het echte leven ook niet goed, en dat zien we natuurlijk ook al op andere sociale media. Wat ook niet handig is, is dat je soms met zoveel mensen in een 'room' zit dat je niet weet wie er aan de beurt is om te praten. Je kan wel virtueel je hand opsteken, maar het is de vraag of je er tussenkomt. Ken je dat, wanneer je ergens bent, en een persoon in je gezelschap is de hele tijd over zichzelf aan het praten en luistert niet naar wat anderen te zeggen hebben? Nou, dat dus.

Is Clubhouse de moeite waard?

Volgens sommigen wel. Het is even zoeken soms, maar er zijn veel rooms te vinden die interessant kunnen zijn voor jouw vakgebied, en waarin je behalve iets kunt opsteken, ook kunt netwerken en contact leggen met mensen. Mensen uit het bedrijfsleven, politici, bekende Nederlanders, en andere personen waar je misschien naar wilt luisteren. Dat is natuurlijk wel leuk, zeker dit jaar, wanneer netwerken in persoon er niet in zit. Maar je kunt er ook behoorlijk wat tijd aan verspillen, en het gevoel dat je gesprekken misloopt omdat je ze niet terug kunt luisteren, zorgt voor een extra aantrekkingskracht en FOMO gevoel. Voor meer uitleg over hoe Clubhouse werkt, lees ook deze blog.
 

Gerelateerde berichten