• Home >
  • Blog >
  • Vijf redenen om een podcast te beginnen

Vijf redenen om een podcast te beginnen

21 augustus 2020

Heb jij er weleens aan gedacht om een podcast te beginnen? Podcasts worden steeds populairder. Net als Youtube en andere sociale media, beginnen steeds meer mensen een eigen podcast om hun kennis en passie te delen met luisteraars. Podcastpubliek wil graag iets nieuws leren of luisteren naar interviews of entertainment. Je kunt denken aan een gezellig radioprogramma met je medestudenten of studentenvereniging, maar je kunt het ook breder aanpakken en podcasts produceren in populaire categorieën zakelijk, nieuws of zelfhulp.
podcast beginnen

Wat is een podcast?

Een podcast kan worden omschreven als een reeks audio-afleveringen waarin een specifiek thema of onderwerp centraal staat. Naar podcasts kan onderweg geluisterd worden, via diverse apps. Zo kun je via Spotify, iTunes en vele podcastwebsites tegenwoorig luisteren naar duizenden podcasts over uiteenlopende onderwerpen. Waarom zou je zelf een podcast beginnen?

1. Het is eenvoudig om een podcast te beginnen

Het starten van een podcast klinkt misschien ingewikkeld, maar in werkelijkheid is het een fluitje van een cent. Er zijn diverse websites waarop je gratis een podcast kunt beginnen, zonder technische kennis. Het enige dat je nodig hebt is een onderwerp, een microfoon en een app om je podcast mee op te nemen. Op sites zoals Anchor en Buzzsprout kun je heel eenvoudig te eigen podcastkanaal opzetten en je kunt direct aan de slag. Anchor biedt bovendien de mogelijkheid om podcasts direct op te nemen via de website zelf, door gebruik te maken van de ingebouwde microfoon op je laptop of computer. Je kunt er zelfs achtergrondmuziek aan toe voegen als inleiding of outro,  om het professioneel te laten klinken.

2. Je kunt inhoudelijke sessies produceren

Naast korte inhoud zoals sociale media of blogposts, kun je met de langere vorm van een podcast een diepere relatie met je publiek opbouwen. In een wereld van informatie-overload worden we gebombardeerd met vluchtige tweets, blogposts, nieuwsartikelen en video's. Informatie die is bedoeld om even snel te delen en vooral een belangrijke rol speelt in online marketing. Maar terwijl veel posts op sociale media beperkt zijn tot een paar honderd woorden of slechts 140 tekens, kunt je met een podcast veel dieper op de inhoud ingaan. Dit maakt het een aantrekkelijk medium voor academici, schrijvers, mensen die graag hun passie delen over bepaalde onderwerpen en waar mensen graag naar luisteren.
podcast beginnen

3. Je bouwt een relatie op met je luisteraars

Succesvolle podcasts worden zelden ge-edit of bewerkt. Dat betekent dat de persoonlijkheid van de presentator goed door kan klinken. Net als video's zijn podcasts een van de snelste manieren om vertrouwen op te bouwen met een publiek, doordat ze zo persoonlijk zijn. In een tijd waarin we worden gebombadeerd met advertenties en marketing, is vertrouwen essentieel om merkloyaliteit op te bouwen. Als mensen zich verbonden voelen met jouw stem en persoonlijkheid, is het daarom ook gemakkelijker om bijvoorbeeld sponsors te werven voor je podcasts. Er uiteindelijk betaald voor te krijgen maakt het dubbel zo leuk.

4. Het is leuk om jouw passie te delen met de wereld

Als je nadenkt over ideeën voor je podcast, neem dan de tijd om te brainstormen over wat jouw passie is. Als jij heel veel afweet over een bepaald onderwerp kun makkelijk je enthausiasme overbrengen. Dan heeft je podcast de meeste kans op succes. Heb jij een bijzondere hobby, kun je goed verhalen vertellen of heb je de ambitie om radiopresentator te worden, dan is een podcast een leuke manier om dit te delen.

5. Je kunt er geld mee verdienen

De meeste mensen die naar podcasts luisteren, luisteren naar de complete aflevering en klikken niet weg. Dit is wel het vaak het geval bij andere sociale media. Dat is bijzonder en geeft veel mogelijkheden, met name op het gebied van inkomsten. Als je net begint, zullen sponsors of affiliates nog niet zoveel interesse hebben om jouw afleveringen te sponsoren. Bouw jij een groot aantal luisteraars op, dan is het voor bedrijven wel interessant om tijdens jouw podcasts advertenties te plaatsen. Veel podcast websites geven de mogelijkheid om je aan te melden voor affiliate sponsorship wanneer je genoeg downloads hebt. Vaak mag je zelf de advertenties inspreken, om het meer te laten integreren met jouw stijl, stem en podcast.
 

Gerelateerde berichten