Stoppen met roken:de beste manieren!

Wil jij al een tijdje stoppen met roken? Dan delen we hier een aantal tips met je om dat op de snelste en makkelijkste manier te doen. De meeste mensen beginnen met roken als ze zo rond de zestien, zeventien jaar oud zijn. Geen wonder dus dat veel studenten daar nog steeds mee doorgaan wanneer ze gaan studeren en op kamers wonen. Maar er zitten natuurlijk een hoop nadelen aan roken, helemaal tegenwoordig, nu het steeds lastiger wordt om te roken in het openbaar en tijdens het uitgaan en het ook nog eens superduur is. Hieronder de voordelen van stoppen met roken op een rij, en onze tips om het vol te houden.


stoppen met roken tips


Zo snel gaat je gezondheid er al op vooruit


Herinner jezelf aan de voordelen van stoppen met roken om jezelf gemotiveerd te houden. Zeker wat betreft je gezondheid. Dit gebeurt er na een bepaalde tijd met je lijf wanneer je geen sigaret meer opsteekt…

Na:
20 minuten: daling van de hartslag en de bloeddruk
12 uur: koolmonoxide in de bloedbaan daalt naar normaal
2 weken – 3 maanden: bloedsomloop, longfunctie verbetert; het risico op een hartaanval begint te dalen
1-9 maanden: minder hoesten, gemakkelijker ademen
1 jaar: risico op hart- en vaatziekten gehalveerd
2-5 jaar: risico op mond-, keel-, slokdarm- en blaaskanker in tweeën gesneden; beroerte risico is beperkt tot dat van een niet-roker
10 jaar: half zoveel kans om te overlijden aan longkanker; risico op nier- of pancreaskanker neemt af
15 jaar: risico op hart- en vaatziekten hetzelfde als het risico voor niet-rokers

Er is geen veilige hoeveelheid sigarettenrook. Wanneer je rookt, bereiken de chemicaliën in tabak snel je longen elke keer dat je inademt. Je bloed brengt de gifstoffen naar elk orgaan in je lichaam. Maar nadat je bent gestopt, begint je lichaam al te genezen binnen 20 minuten na je laatste sigaret. De nicotine verlaat je lichaam binnen drie dagen. Naarmate je lichaam zichzelf begint te repareren, voel je je misschien aanvankelijk slechter in plaats van beter. Deze verschijnselen kunnen even moeilijk zijn, maar het is een teken dat je lichaam geneest.


stoppen met roken


Ben je klaar om te stoppen met roken?


Als je het niet zeker weet of je wilt stoppen met roken, stel jezelf dan deze vragen:

Wat vind ik niet leuk aan roken?
Wat mis ik als ik rook?
Hoe beïnvloedt roken mijn gezondheid?
Wat gebeurt er met mij als ik blijf roken?
Hoe wordt mijn leven beter als ik stop?

Als je eenmaal weet waarom je wilt stoppen, herinner je jezelf er dan elke dag aan.


Beloon jezelf met het geld dat je bespaart


Dat het gezonder is om niet te roken dat weten we. Maar er zijn ook een hoop andere voordelen. Wat te denken van het geld dat je bespaart door geen sigaretten meer te kopen? Een goed idee is om het geld dat je normaal gesproken zou hebben uitgegeven aan tabak, in een potje te stoppen. Bedenk iets dat je al heel lang wilt kopen of gaan doen en zet jezelf een doel: als je over drie/zes/twaalf maanden nog steeds gestopt bent met roken, dan mag je dat geld uitgeven aan datgene waar je voor hebt gespaard.


Tips voor als je het lastig krijgt


  1. Als je trek in een sigaret krijgt: wacht 5 minuten. De trek verdwijnt dan weer. Zoek in de tussentijd afleiding. Eet bijvoorbeeld een appel, poets je tanden, of bel iemand.
  2. Gooi asbakken en aanstekers weg. Ze herinneren je alleen maar aan roken en voor je het weet gebruik je ze weer.
  3. Vertel je familie en vrienden dat je bezig bent met stoppen, zodat ze daar rekening mee kunne houden. Vraag nog rokende vrienden je bij je beslissing te steunen en je niet over te halen tot een sigaret. Geef hen ook instructies dat ze jou geen sigaret mogen geven, zelfs als je daarom vraagt!
  4. Download een app op je mobiel, om je te helpen met stoppen.

spaarvarken

 


Nog meer redenen nodig?


Ik denk niet meer de hele tijd na over wanneer ik weer kan roken of waar ik wel of niet kan roken.
Ik hoef niet steeds de kroeg uit te lopen omdat ik wil roken
Ik voel me ’s ochtends een stuk frisser na een avondje uit als ik niet een heel pakje heb opgerookt
Mijn eten smaakt beter.
Zoenen smaakt beter!
Mijn huid gaat er beter uitzien.
Mijn handen en vingers stinken niet meer naar sigaretten.
Mijn kleding zal beter ruiken.
Mijn kamer ruikt niet meer naar rook.
Ik zal eten, natuur en andere dingen beter kunnen ruiken.